NAD NETTĄ WILIĄ I NIEMNEM

Tylko lampy oświetlenia ulicznego rozświetlają parking przy ul. Armii Krajowej, gdzie gromadzą się uczestnicy wycieczki organizowanej przez IPA Region Jasło do Północno Wschodniej Polski i na teren Litwy. Punktualnie o godz. 23.30 dnia 21.09.2017 roku autobus z pięćdziesięciu osobami wyrusza w najdalszą jak do tej pory organizowaną przez nas wycieczkę. Po nocy spędzonej w autokarze o godz. 9.00 podjeżdżamy pod Pałac Branickich w Białymstoku, w którego wnętrzach obecnie znajduje się Białostocka Akademia Medyczna oraz muzeum aptekarstwa i ekspozycja ukazująca rozwój wyposażenia gabinetów lekarskich poszczególnych specjalizacji. Pospacerowaliśmy po pięknych ogrodach Pałacu Branickich urządzonych w stylu francuskim. Następnym punktem, był rejs statkiem fragmentem Kanału Augustowskiego do Sanktuarium w Studzienicznej. Płynęliśmy statkiem, którym czasie swojego pobytu na Mazurach pływał Ojciec Święty Jan Paweł II i również dopływał do Studzienicznej. Kolejnym miejscem, do którego przybywamy jest Klasztor Pokamedulski w miejscowości Wigry. Od przewodnika dowiadujemy się, że w pustelniach przyklasztornych można obecnie wynajmować pomieszczenia w celach rekreacyjnych. Z wieży klasztornej rozciąga się piękny widok na Jezioro Wigry. Po dniu pełnym wrażeń kwaterujemy się w hotelu Szerment gdzie w restauracji hotelowej przygotowana jest dla nas obiadokolacja a następnie przyjęcie okolicznościowe z degustacją regionalnych potraw typu babka ziemniaczana i kartacze. Na przyjęcie to zaprosiliśmy Przewodniczącego IPA Region Suwałki kolegę Radka Skubinę. Przyszedł na spotkanie ze swoim zastępcą kolegą Hubertem Konopko. Nastąpiło krótkie przywitanie, wymiana drobnych upominków a następnie przy muzyce bawiliśmy się do późnych godzin nocnych.

Pomimo krótkiego snu, o godz. 8.00 wyjeżdżamy z gościnnego hotelu do Kowna. Jest to drugie co do wielkości miasto Litwy położone u zbiegu dwu rzek: Niemna i Wilii. Zwiedzamy tam piękne renesansowe, malownicze uliczki i Rynek Starego Miasta. Jesteśmy również świadkami rajdu starych samochodów, które start mają usytuowany właśnie w Rynku. We wczesnych godzinach popołudniowych dojeżdżamy do stolicy Litwy Wilna. Zwiedzamy miejsca związane z życiem Adama Mickiewicza Juliusza Słowackiego. Przewodniczka opowiada o architekturze, ciekawostkach i wydarzeniach związanych z historią i współczesnością Wilna. Z Góry Trzech Krzyży podziwiamy panoramę Wilna oraz ruiny zamku Gedymina założyciela dynastii Jagiellonów.

Zakwaterowanie w Hotelu „Karolina” i smaczna obiadokolacja wcale nie zakończyło dnia. W pobliżu widoczna była wieża telewizyjna o wysokości ponad 326 m. Wjechaliśmy windą na wysokość 165 m, gdzie znajduje się kawiarnia i obrotowa platforma widokowa, z której przez godzinę oglądaliśmy panoramę Wilna.

Ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Ostrej Bramy, gdzie umieszczony jest obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej, Dzielnicy Żydowskiej i niektórych dziedzińców Uniwersytetu Wileńskiego. Mieliśmy również chwilę czasu, aby wypić kawę w którejś z licznych kawiarenkach Starego Miasta. Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy w Wilnie był Cmentarz na Rossie gdzie pochowane w jednym grobowcu jest serce Józefa Piłsudskiego i jego matka Maria. Z Wilna pojechaliśmy do Trok – dawnej stolicy Litwy. W drodze na zamek księcia Witolda odwiedziliśmy restaurację karaimską „KIUBETE”, w której ze smakiem zjedliśmy miejscowy przysmak KIBINY to jest pieczony pieróg z nadzieniem mięsnym popijany rosołem. Dało nam to siłę do spaceru po Trokach i zwiedzenia zamku, który położony jest na dwu wyspach. Właśnie tu Wielki Książę Litewski Gedymin dał początek panującej na polskim tronie 186 lat dynastii Jagiellonów.

Po trzech dniach intensywnego zwiedzania udajemy się w drogę powrotną. Mimo zmęczenia autobus rozbrzmiewał żartami, piosenkami, gwarem rozmów. Nad ranem dotarliśmy do Jasła.