ZBARAŻ, CHOCIM, KAMIENIEC PODOLSKI

został zdobyty przez uczestników wycieczki zorganizowanej przez Jasielski Region Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji.

W piękną noc z 26/27 września 2019 roku, sześćdziesięcio osobowa wycieczka członków IPA Region Jasło, ich rodzin oraz osób wspierających wyruszyła na Ukrainę przez przejście graniczne w Krościenku. Pierwszym obiektem, jaki zaczęliśmy zwiedzać był pałac w Olesku – miejsce urodzin króla Jana III Sobieskiego, kościół i klasztor o. Kapucynów fundacji Józefa Rzewuskiego. Następnie zwiedziliśmy Podhorce – pałac Koniecpolskich, Rzewuskich i Sanguszków. W miejscowości Poczajów zwiedziliśmy Ławrę Poczajowską – jeden z najważniejszych ośrodków kultu maryjnego dla prawosławnych. Jest ona porównywana do klasztoru na Jasnej Górze w Częstochowie. Odwiedziliśmy również Krzemieniec – miejsce urodzenia Juliusza Słowackiego, ruiny zamku Królowej Bony, słynne liceum krzemienieckie – tzw. Ateny Wołyńskie.

Po obfitym śniadaniu w dniu następnym, zwiedziliśmy Okopy św. Trójcy – twierdza ta miała za zadanie blokowanie Kamieńca Podolskiego – okupowanego przez Turków. Przebywał w tym mieście niegdyś Zygmunt Krasiński, który umieścił tam akcję „Nieboskiej komedii”. Pozostały dwie bramy: Lwowska i Kamieniecka oraz fragmenty wałów ziemnych. Wąską ścieżką pomiędzy polami przeszliśmy nad urwisty brzeg Dniestru – dawnej granicy Rzeczpospolitej. Udaliśmy się następnie do Kamieńca Podolskiego – położonego na naturalnym bastionie skalnym, miejsce słynnej obrony M.J. Wołodyjowskiego przed Turkami. Odwiedziliśmy również Chocim – miejsce wielkiego triumfu nad Turkami J. K. Chodkiewicza w 1621r. i Jana Sobieskiego w 1673r. Dzień zakończyliśmy wieczorkiem integracyjnym przy pięknej muzyce zespołu wokalno instrumentalnego, na którym wręczyliśmy jednemu z członków Regionu Certyfikat i odznakę dziesięcio lecia stażu w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Policji.

W trzecim dniu, po śniadaniu zwiedziliśmy Zbaraż – zamek (1627r.) Zbaraskich, Wiśniowieckich i Potockich w murach, którego w roku 1649 odbywały się sceny batalistyczne utrwalone w filmie J. Hoffmana „Ogniem i mieczem”. Odbywały się tam akurat pokazy grup rekonstrukcyjnych w związku z obchodami 370 rocznicy oblężenia i bitwy, barokowy kościół i klasztor o. Bernardynów XVII w., Zwiedzanie twierdzy Złoczów –Pawilonu Chińskiego skąd nastąpił wyjazd w drogę powrotną do Polski.