POZNAJEMY SAKSONIĘ

W dniach 11 do 14 lipca 2024 roku Jasielski Region IPA zorganizował wycieczkę do Zamku Czocha w miejscowości Leśna na Dolnym Śląsku zwanym Polskim Hogwartem. W programie wycieczki znalazło się również zwiedzanie kilku miejscowości na terenie Niemiec.

Zwiedzanie Zamku Czocha zaczęliśmy od wizyty w Sali Rycerskiej, przeszliśmy następnie do Sali Marmurowej. Obie te sale zrobiły na nas niesamowite wrażenie swoim wystrojem i wyposażeniem. W innej sali można oglądać sprzęt do łączności używany przez wojsko i milicję w czasach PRL. Mieliśmy okazję zejść do zamkowego skarbca, którego wnętrze strzegły betonowo stalowe drzwi. Widzieliśmy wystawę skarbów znalezionych podczas remontu Zamku. Przewodniczka bardzo ciekawie opowiadała o innych atrakcjach w zwiedzanych pomieszczeniach. Miedzy innymi o łożu z zapadnią, tajnych przejściach, których odkryto kilkanaście z kilkudziesięciu. Zamek słynie również z tego, że na jego terenie kręcono filmy fabularne jak: „Gdzie jest generał’, „Wiedźmin”, „Tajemnica twierdzy szyfrów”.

W tym samym dniu zwiedziliśmy również Gerlitz, miasto położone na samej granicy Polsko Niemieckiej. Podczas spaceru po mieście dowiedzieliśmy się od przewodnika, że miasto jako nieliczne nie zostało zniszczone podczas II giej Wojny Światowej a przez to zachowały się w nim zabytki ze wszystkich epok historycznych.

Kolejny dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie Drezna – miasta rezydencjonalnego nazwanego tak ze względu na to, że za panowania Króla Augusta II Mocnego zamieszkiwał on zarówno w Dreźnie jak i w Warszawie. Stare Miasto zostało zniszczone w lutym 1945 roku przez brytyjskie i amerykańskie naloty dywanowe. Podczas odbudowy zniszczonej starówki użyto kamiennych fragmentów murów ocalałych po bombardowaniach. Odróżniają się one teraz tym, że są w kolorze czarnym i są wyraźnie widoczne. Spacer po mieście pozwolił nam zobaczyć odbudowane zabytki. Czas spędzony w Dreźnie pozwolił nam odwiedzić Galerię Obrazów Starych Mistrzów, Drezdeńską Wystawę Porcelany oraz Salon Matematyczno Fizyczny.

Dzień zakończyliśmy spotkaniem integracyjnym i zabawą przy smacznych i obfitych daniach przygotowanych przez Hotel Jan w Jędrzychowicach.

Ostatni dzień wycieczki spędziliśmy podziwiając widoki w Narodowym Parku Szwajcarii Saksońskiej i Bastei (baszta). Most Bastei to jedna z najpiękniejszych i najpopularniejszych atrakcji Saskiej Szwajcarii w Niemczech. Wznoszące się ku niebu wieże z piaskowca, z bajkowym mostem i obłędnym widokiem na skalne miasto oraz półkole rzeki Łaba, przyciągają rok rocznie setki tysięcy turystów i miłośników przyrody.

Na trasie wycieczki pozostał nam jeszcze Bautzen czyli Budziszyn, niegdyś polskie miasto, które znane jest z podpisania 30 stycznia 1018 roku, przez Bolesława Chrobrego pokoju z Henrykiem II kończący wieloletnie wojny polsko-niemieckie. Warte odwiedzenia miasteczko z ciekawą architekturą, krzywą wieżą, zamkiem, cmentarzem z ruinami Kościoła św. Mikołaja. Jako, że miasteczko słynie z produkcji musztardy skorzystaliśmy i zaopatrzyliśmy się w niespotykane u nas smaki.

W godzinach nocnych wróciliśmy zmęczeni upałem i pełni niezapomnianych wrażeń.