IPA JASŁO NA DOLNYM ŚLĄSKU

W dniach 17-19 września 2021 roku Jasielski Region IPA za pośrednictwem Biura Pielgrzymkowego „Floratur” w Rymanowie Zdroju zorganizował wycieczkę na Dolny Śląsk.

Pierwszym etapem wycieczki był Wrocław, którego zwiedzanie rozpoczęliśmy od Ostrowa Tumskiego gdzie znajdują się Gotycka Katedra, najstarszy i najmniejszy Kościół św. Idziego, Plac Katedralny z zabudowaniami Biskupstwa Wrocławskiego. Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Panoramy Racławickiej namalowanej przez Wojciecha Kossaka i Jana Stykę, Dzieło to zrobiło na uczestnikach wycieczki niezapomniane wrażenie.

Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od wizyty we Wrocławskim ZOO. Bardzo zainteresowało nas Afrykarium, w którym najciekawszym miejscem jest przejście przez szklany tunel gdzie ma się wrażenie, że znajdujemy się pod wodą, a wszystkie wodne zwierzęta pływają wokół nas. Po wyjściu z ZOO przeszliśmy przez Ogród Japoński do muzeum Sztuki Współczesnej, w którym najciekawszymi eksponatami były prace Magdaleny Abakanowicz, Zdzisław Beksińskiego oraz innych współczesnych artystów. Miło było popatrzeć na „tańczące fontanny” w ogrodzie przed „Halą Stulecia”. Przechodząc dalej starymi, zabytkowymi ulicami dotarliśmy na Wrocławski Stary Rynek z urokliwymi kamienicami, Ratuszem, pręgierzem oraz mnóstwem ogródków kawiarnianych.

Ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy zwiedzaniem Starego Rynku w Świdnicy, pomnikiem Jana Pawła II z bardzo ciekawym szklanym tłem oraz Gotycką Katedrę. Jednak najciekawszym obiektem w Świdnicy jest drewniana barokowa Świątynia Pokoju wyznania Ewangelicko – Augsburskiego. Jest to największa barokowa świątynia w Europie, w której wnętrzu mieści się na raz ok. 7 tysięcy wiernych.

Następnym etapem wycieczki był Zamek w Książu, który zwiedzaliśmy indywidualnie z elektronicznym przewodnikiem. Dlatego też, każdy z nas mógł zatrzymać się na interesujących go historiach rodzin zamieszkujących przez wieki mury zamku. Oglądać piękne umeblowane komnaty zamku, ich wyposażenie. Z wielkim pietyzmem zagospodarowane są również ogrody zamkowe.

Pod zamkiem udostępnione są korytarze jednego z Kompleksów Riese wykonane w okresie okupacji hitlerowskiej przez więźniów obozów koncentracyjnych.

Podobnie w miejscowości Osówka znajduje się wykonana dla nazistów przez więźniów podziemna sieć tuneli i pomieszczeń zwana „Podziemnym Miastem” – do tej pory nie znane jest przeznaczenie tej podziemnej budowli, która również jest w sieci kompleksu Riese.

Po opuszczeniu „Podziemnego Miasta” pełni wrażeń i cudownych wspomnień udaliśmy się w drogę powrotną.