„PRAGA TO SEN, Z KTÓREGO NIE SPOSÓB SIĘ OBUDZIĆ” – IPA REGION KROSNO W CZECHACH

W dniach 20-22 maja 2022 roku członkowie i sympatycy Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji IPA Region Krosno, we współpracy z Biurem Pielgrzymkowo-Turystycznym „Floratur” z Rymanowa-Zdroju oraz firmą transportową „Ducato” z Krosna, kontynuowali podróżnicze plany zwiedzania stolic europejskich. Tym razem nasza ponad 50-osobowa ekipa dotarła do czeskiej Pragi – miasta „stu wież”, nazywanego często „Paryżem wschodu”.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od dzielnicy pełnej uroczych kamienic, barokowych pałaców, zabytkowych kościołów i wspaniałych ogrodów, tzw. Małej Strany. To dzielnica położona u podnóża wzgórza, na którym zlokalizowany jest Zamek Praski oraz budynki rządowe – gmach Senatu Republiki Czeskiej, ambasady i konsulaty. Nad brzegiem rzeki Wełtawy znajduje się wiele ciekawych zabytków Pragi, dlatego wsiedliśmy na pokład statku rejsowego i skorzystaliśmy z możliwości oglądania ich z innej perspektywy.

Praga oferuje mnóstwo dobrych restauracji, a czeska kuchnia pełna jest mięsa, piwa i różnych słodkości, z których korzystaliśmy do woli. Z lokalnych potraw obowiązkowo skosztowaliśmy flagowych dań, takich jak knedliczki z mięsnym gulaszem, czy smażony ser. Nie sposób było ominąć piwiarni, których w stolicy Czech jest podobno tyle, że w każdy dzień w roku można wypić kufel w innej.

W drugim dniu zwiedzania Pragi obowiązkowym punktem programu był spacer po Moście Karola, łączącym oba brzegi rzeki Wełtawy, Stare Miasto i Rynek z Hradczanami i Małą Straną. Most istnieje od XIV wieku i jest jednym z najpiękniejszych średniowiecznych mostów w całej Europie, widniejącym niemalże na każdej widokówce z Pragi. Zwiedzanie miasta zakończyliśmy ucztą z regionalnymi specjałami w jednej z praskich restauracji, podczas wieczorku integracyjnego ze śpiewem, muzyką i tańcami, do których zaprosił nas zespół folklorystyczny.

W trzecim dniu naszej podróży udaliśmy się na łono przyrody, w rejon pasma Gór Stołowych, tzw. „Skalnego Miasta” – Adršpach. Przeszliśmy przez fantastyczny kamienny labirynt wyrzeźbiony siłami natury, napawając się widokiem niezwykłych ostańców wznoszących się ku niebu i pokrytych lasem. Zwiedziliśmy również jeden ze starszych browarów w tej części Europy, znajdujący się w czeskim miasteczku Broumov, tuż przy granicy z Polską. Obecnie wyrabiane tam piwo „Opat” nawiązuje swoją nazwą do dawnych założycieli browaru – zakonu benedyktynów.

Po trzech dniach intensywnego zwiedzania, pozytywnie zmęczeni i pełni wrażeń wróciliśmy do Krosna w późnych godzinach nocnych. Jak powiedział czeski laureat literackiej nagrody Nobla Jaroslav Seifert: „Praga to sen, z którego nie sposób się obudzić”.