REGION IPA KROSNO W TRANSYLWANII

Prezydium IPA Regionu Krosno we współpracy z Biurem Pielgrzymkowo-Turystycznym „Floratur” w Rymanowie Zdroju, zorganizowało w dniach 17-21 kwietnia 2024 roku wycieczkę zagraniczną dla członków i sympatyków IPA.

Udaliśmy się w rejon historycznej krainy Siedmiogrodu, słynącej z zamków, fortec, katedr, kościołów i malowniczych wiosek, położonych wśród majestatycznych Karpat, otoczonych przepięknymi parkami przyrody.

Zwiedziliśmy zabytkowe centrum miasta Sighisoara, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, średniowieczną twierdzę w Rupei i kościół obronny w Prejmer. Niesamowite wrażenie wywarła na nas dawna, letnia rezydencja królów Rumunii – Pałac Peles w miejscowości Sinaia, dziś muzeum prezentujące kolekcję broni i zbroi oraz unikatową kolekcję szkła z Murano. Nie pominęliśmy osławionego legendą hrabiego Drakuli średniowiecznego zamku w Branie, który od 1920 roku pełnił funkcję letniej rezydencji królowej Rumunii, Marii. W Braszowie pospacerowaliśmy po zabytkowym centrum, zobaczyliśmy sławną uliczkę Sforii i wstąpiliśmy do „Czarnego Klasztoru”. Pomimo zimowej aury panującej w wysokich partiach górskich, udało nam się wjechać kolejką linową na szczyt Trasy Transfogarskiej – widoki zapierały dech w piersiach. Odwiedziliśmy również dawną stolicę Siedmiogrodu, Alba Iulię, której historia sięga czasów antycznych oraz kopalnię soli w Turdzie.

Korzystając z dogodnych warunków zakwaterowania w Poiana Braszów zorganizowaliśmy spotkanie integracyjne – uroczystą kolację połączoną z zabawą taneczną, na które zaprosiliśmy przyjaciół z Rumuńskiej Sekcji IPA. Przewodniczący Regionu IPA Ialomita, kolega Sebastian Savu, miło wspominał udział reprezentacji Sekcji Rumuńskiej w międzynarodowych rozgrywkach piłkarskich zorganizowanych przez Region Krosno w 2019 roku i wyraził chęć dalszego rozwijania współpracy pomiędzy członkami naszych Regionów.

Podczas tej podróży nacieszyliśmy się różnorodną kulturą Bałkanów, zrealizowaliśmy program pełen atrakcji, posmakowaliśmy tradycyjnej rumuńskiej kuchni i regionalnych specjałów, a przede wszystkim odnowiliśmy przyjacielskie kontakty w myśl motta „Servo per Amikeco”.